Jak si dobře spočítat své podnikání

“Kdo je připraven, ten není překvapen!”

Máme tu období daní, kdy účetní pomalu ani nespí a podnikatelé čekají na to, jak jim to letos vyjde. Množství zpracovaných podkladů pro DAP mě inspirovalo k sepsání tohoto článku, díky kterému si i v průběhu roku dokážete spočítat, co vás následující březen bude čekat. A co s tím můžete dělat.
Ano, uvědomuji si, že papírování nemusí být vaše silná stránka, nicméně pokud chcete podnikat úspěšně, je třeba, abyste si to aspoň přibližně uměli spočítat.
Na jednu stranu je skvělé vidět měšíční příjmy a ten náš podnikatelský růst, na druhou stranu ale nesmíme zapomínat na to, že si finančák na ty naše příjmy brousí drápky a bude si chtít ukousnout co nejvíc.
Proto si počítejte své podnikání průběžně a přemýšlejte, jak by se daly výdaje či náklady optimalizovat. Nečekejte na daňové přiznání, to již bývá většinou pozdě. Pokud je to pro vás scifi, je pro vás řešením účetní. A to i v průběhu roku :).

Papíry “z krabice prosím ne”

Ano, uvědomuji si, že spoustu z vás má přesně toto “krabicové účto”, kdy dodáte podklady účetní jednou v roce a to v období ledna až března. Prosím vás, nedělejte to! Domluvte se s vaší účetní na měsíčním zpracování,  i kdyby to mělo být jen pár dokladů. Takto je to opravdu velmi časově náročné. Navíc může vylézt spoustu bubáků, doklady chybí a jsou nenávratně pryč. A teď vyjde nějaký daňový základ (rozuměj příjmy – výdaje), který může být moc vysoký. V březnu už s tím opravdu nejde nic moc dělat. Optimalizovat se má na podzim. Nebo ideálně již v průběhu roku.

U nás jsme s klienty jsme dohodnuti, že nám doklady dodávájí po měsících a my jim děláme průběžné měsíční uzávěrky. Díky tomu:

  • zjistíme, jak na tom podnikatel je, již v průběhu roku
  • je většinou podnikatel schopný dohledat doklady v rámci předchozího měsíce
  • zachytíme případný přechod na plátcovství DPH při obratu 1 mil Kč
  • v případě nákupu služby ze zahraničí včas zareagujeme atd.

To jsou ale podnikatelé, co si vedou daňovou evidenci, chtějí mít měsíční přehled o svých příjmech nebo jsou z nějakého důvodu plátci DPH či identifikované osoby. Nicméně určitě ale není problém hlídat měšíční příjmy i podnikatelům, kteří řeší tzv. paušální výdaje.

Chcete s námi spolupracovat a mít své papíry v pořádku? Ozvěte se nám.

Ozvěte se nám!

Co tedy dělat, když daníte tzv. paušálními výdaji?

Tady je třeba si hlídat hlavně obrat. Určitě doporučujeme si na vystavování faktur pořídit některý z prodejních či účetních systémů. Je jich na trhu spoustu. Z prodejních mohu vyjmenovat FAPI či konkurenční SimpleShop, díky kterým může vaše podnikání jet na automat, stačí dobře nastavit. Z dalších může být Fakturoid, iDoklad, iÚčto atd. atd.. prostě něco, kde neuděláte při vystavování faktur chybu a budete mít v pořádku číselnou řadu. A taky je jednodušší komunikace s námi. Veškerá data vašich vystavených faktur převedeme elektronicky do našeho účetního software.

Ve chvíli, kdy vidíte, že se váš obrat blíží k milionu, zbystřete! Jak to zjistíte? I právě díky výše uvedeným systémům. Nemusíte počítat doklad po dokladu. Pokud podnikáte a chcete podnikat úspěšně, tak byste měli mít přehled o vaších průměrných měsíčních příjmech, ty vynásobíte 12 a máte roční obrat. A když předpokládáte růst, tak tím tuplem. Pokud jsou příjmy do 500 000 Kč, tak je to tak nějak v klidu. V případě, že nemáte žádné odpočty, tak odevzdáte státu desátek a OK.

Ve chvíli, kdy je váš roční příjem 1 000 000 Kč a vy daníte paušálními výdaji, tj. nevedete daňovou evidenci, už je tam daňový základ 400 000 Kč a to už může být daňová pecka. Daň bude cca 35 tis. Samozřejmě v případě, že nemáte žádné jiné odpočty, diky kterým daňový základ příp. samotnou daň snížíte. Pokud je částka daně nad 30 tis., začínáte platit půlroční zálohy na daň. Ideálně nastavit trvalý příkaz a nemusíte na to myslet. Kdy a kolik? To vám poradí účetní.

Prosím, nechtějte po účetní, ať vám to nějak sníží. Nemá jak. Vy uplatňujete paušální výdaje a v těch už je vše zahrnuto, není jak a čím optimalizovat. Maximálně zákonnými odpočty či daňovým zvýhodněním.

Jedinou optimalizací může být spolupracující osoba. Ale i když to rozdělíte, tak platíte (pokud je spolupracující osoba jinak nepracující, je pouze evidována jako vaše spolupracující osoba a i když nemá sama živnosťák, tak platí zálohy na sociální a zdravotní. Je pravda, že z nižších částek se platí nižší daň – ideální u  manželů, kdy si můžete z příjmů i výdajů odečíst až 50 % nebo max 540 tis. Kč.

V případě, že je ale spolupracující osoba někde zaměstnána a vypomoci vám může na vedlejší činnost, tak si moc nepomůžete. Výhodou sice je, že daná osoba nemusí platit zálohy na zdravotním a za určitých podmínek na sociálním pojištění. Tato osoba ale nedaní jen část vaších příjmů a výdajů, ale tak své příjmy ze zaměstnání. Takže to naskočí. V tomto případě doporučuji jít do převodu příjmů a výdajů na spolupracující osobu max do tzv. rozhodné částky pro platbu sociálního pojištění. Každým rokem se zvyšuje. V tomto případě ušetříte cca 5 000 Kč. A poté na výši pravidelných záloh na sociálním a zdravotním.

Další věc, pokud je váš obrat 1 mil. Kč během posledních 12 měsíců, stáváte se plátci DPH. To samo o sobě až takový problém není. Holt si zaplatíte účetní. To už na ni přece máte ne? No nemyslete si, že to pořád potáhnete sami :-D. Tímto krokem totiž začínáte vést evidenci příjmů a výdajů právě kvůli odvodům DPH, což má jistou výhodu. Již jste schopni rozlišit, zda se vám vyplatí v daňovém přiznání vyplatí uplatnit reálné výdaje nebo ty paušální a případně s tím něco udělat.

Ok… jste plátci DPH, platíte si účetní – ta vám měsíčně udělá přiznání k DPH, Kontrolní Hlášení a případně Souhrnné Hlášení. Jdeme dál.

Dosahujete-li příjmu 1 500 000 Kč je to ještě zajímavější. Zaplatíte více, počítejte s tím, odkládejte si!

Tak a jsme u příjmu 2 000 000 Kč, což je paušální strop. Pokud jako OSVČ dosáhnete příjmy vyšší než 2 mil. už se do paušálních výdajů nevlezete. Musíte jít cestou realné daňové evidence, ať chcete nebo nechcete.

Máte vysoké příjmy a nechcete to všechno odevzdat státu?

Ve chvíli, kdy se blížíte k prvnímu milionu, tak byste se nad svým podnikáním měli zamyslet a začít přemýšlet o daňové optimalizaci. Tu ale při paušálních výdajích prostě neuděláte viz. výše.

Celý rok podnikatele, od startu až po daňové přiznání, řeším ve svém online programu ÚČETNÍ KROKY PODNIKATELE, obsahující nutné podnikatelské minimum, o kterém byste měli vědět, pokud to s vaším podnikáním myslíte vážně.

Co dělat, když chcete optimalizovat?

  • vést daňovou evidenci a být stále OSVČ – tady už se dá částečně optimalizovat, můžete si zahrnout výdaje spojené s delegováním apod.. Díky pravidelné spolupráci s účetní jste schopni zjistit, jak na tom jste již v průběhu roku a včas zareagovat.
  • založit spol. s r.o. a vést podvojné účetnictví – a defacto začít od začátku. Toto už opravdu svěřte do rukou účetní.

Co je pro vás lepší, živnost nebo s.r.o.? To nejde říct tak jednoduše a řeší se to individuálně podnikatel od podnikatele.

V případě, že chcete zhodnotit vaši situaci kolem legislativy a účetnictví konkrétně a řešíte, co pro vás bude lepší, či jak máte postupovat, domluvte si se mnou konzultaci. Probereme to podrobně a Vám na míru.

Domluvte si konzultaci!

Domluvte si konzultaci!

 

 

Komentáře
  • eBook PODNIKEJ ONLINE A BEZ POKUT

    Zjistěte, na co vše si dát pozor, abyste se vyhli zbytečným pokutám ze strany finančního úřadu při online podnikání.
    Musíte vůbec mít živnostenský list? A jak je to s DPH nebo EET?
    Zjistíte v eBooku Podnikej online a bez pokut.

  • Nejnovější příspěvky