Proč mít v bance podnikatelský účet?

Máte podnikatelský účet v bance nebo stále používáte pro své podnikání účet osobního charakteru?

Nikde to sice není nařízeno, ale jako účetní firma doporučujeme svým klientům si zařižovat podnikatelské bankovní účty a striktně oddělovat od účtů osobních. Důvodů je několik:

Oddělíte si firemní finance od osobních

Ano, řeknete si, proč mít dva účty, když se to stejně všechno týká mé osoby?

Ono, pokud jedete na tzv. paušální výdaje a jednou za rok si sečtete příjmy, tak to ještě není takový problém. Jenže ve chvíli, kdy budete mít v daném roce velké výdaje, které jsou více než 60 % z příjmů, tak najednou zjistíte, že se vám dané paušální výdaje už nemusí vyplatit. Takže začnete hledat výdaje skutečné. Pokud si je schováváte v krabici pro strýčka Příhodu, máte nyní vyhráno. Nicméně většinou se tyto doklady dohledávají právě podle účtu zpětně. No, a ve chvíli, kdy máte podnikatelský účet smíchaný s osobním, tak se to opravdu hledá špatně. Takže za prvé kvůli přehlednosti evidence.

Ušetříte na položkách

Ono, pokud je v bankovním účtu, který je určen pouze a jen k podnikání, spoustu položek typu nákup v HM, CA, různých fastfoodech apod., účetní tuto položku nemůže jen tak přejít a dělat, že neexistuje, neseděly by jí konečné stavy na účtu. Tyto položky se v evidenci účtují jako tzv. osobní spotřeby. A účetní počítá je, protože s nimi musela operovat. Takže v tomto případě 50 nákupů v HM je  50 položek x 20 Kč za položku tj. 1000 Kč .. hurá.. Účetní se na jednu stranu raduje, ale přitom nadává, protože ji nebaví milionkrát účtovat osobní spotřeby.

My to třeba klientovi nezapočítáváme celé, ale tu práci jsme odvedli, takže zdarma toto taky nebude. Navíc opravdu nepotřebujeme vědět, že jste v HM nechali 2500 Kč za oblečení :). To s podnikáním absolutně nesouvisí.

Jak z toho ven? Mít odlišené účty pro podnikání a pro osobní spotřebu a tu osobní spotřebu si naúčtovat třeba 2x za měsíc ve vyšších částkách a nakupovat pouze a jen z osobního  účtu.. Za druhé, ušetříte na položkách!

Jednodušší a rychlejší převod dat

Jak jistě víte, svět se pomalu ale jistě přehupuje do online světa, ať chcete nebo ne! Stejně tak se přehupuje do online i oblast vedení daňové evidence či účetnictví. Tady to jde sice krapet pomaleji, ale jde. Co to znamená pro vás jako podnikatele? Že do budoucna s vámi bude chtít i ta účetní komunikovat online formou.

Naše firma už je v této oblasti znalá, se svými klienty komunikujeme online, online si předáváme data, online archivujeme již nějakou dobu. Defacto online komunikujeme i mezi sebou. Ono to jinak poslední dobou ani nešlo. Takže se snažíme, aby ta komunikace byla co nejjednodušší a samo i nejrychlejší. A neustále na tomto pracujeme a vylepšujeme.

Inspirována i nyní svými “ročními” klienty, kteří mají stále svou hlavu a jedou “postaru”.

K tomuto samozřejmě patří i elektronický výpis z účtu. Máme už pouze jednoho klienta, který nám posílá výpisy v obálce, ostatní je přímo nahrávají do uložiště. Tak a nyní k formě výpisu.

Většina výpisů je generována ve formě s příponou pdf či csv. Což je v pohodě. Účetní si pak vezme položku po položce a jede doklad po dokladu. Ano mravenčí práce, v případě, že máte e-shop, tak je to dost na dlouho. Ještě když se do toho zamíchají osobní nákupy. To už je potom i magie dohledat, zda do podnikání patří či ne :). A v případě, že je e-shop úspěšný, tj. je hodně položek, věřte, že vám je účetní naúčtuje viz. příklad výše.

Ale vždyť to jde přece stáhnout elektronicky!

Ano, jde! Ale tady je jedno velké ALE!  Většina bank komunikuje s účetním programem přes tzv. ABO formát, což je výpis z účtu s příponou gpc. A tady je ten kámen úrazu. Osobní účty toto většinou nenabízí. Je to právě doména účtu podnikatelských, protože jsou určeny právě k podnikání a tak se k nim i přistupuje. Konkrétně jsem v tomto narazila u dvou bank Česká spořitelna a Reiffeisen Bank. Věřím ale, že u ostatních je to podobně.

V čem je problém? Nevím, jak u ostatních účetních firem, ale u nás rozhodně v času a tím pádem se to odrazí i v ceně za vedení evidence. Pokud máme účtovat doklad po dokladu po položkách, účtujeme si položkově. Pokud nám ale klienti dodávají data v elektronické podobě, tak účtujeme po hodinách. A tady nastává obrovský rozdíl. Zaúčtování toho samého objemu papírů vás může stát dvojnásobek ceny. Protože my ten čas s tím opravdu strávíme dvojnásobek.

Takže tady je to na zvážení! Pokud vám nevadí platit, tak dál používejte osobní účty pro podnikání, nicméně pak nebuďte překvapeni nad konečnou částkou za vedení účetnictví. Za třetí ušetříte na čase a tím pádem i na vašich financích!

MYSLETE NA BUDOUCNOST VAŠEHO PODNIKÁNÍ, NEDRŽTE SE PŘI ZEMI!

Jakou banku zvolit?

Na našem trhu je spoustu bank, nicméně za nás je pro online podnikání nejlepší banka FIO, má nejjednoduší formu stahování výpisů přes tzv. tokeny, v bance nastavíte, účetní pošlete a víc vás nezajímá, ostatní si vyřeší ona.

U ostatních bank jsou u podnikatelských účtů výpisy v ABO formátu, tj. stáhnete s příponou gpc, pošlete účetní a ona si výpis natáhne do svého programu.

Ale je třeba mít opravdu podnikatelský účet a ten třeba u nyní hodně vyhledávané Air bank nenajdete vůbec.

Chcete vědět, jak komunikovat se svou účetní online?

Domluvte si konzultaci a vše probereme!

Komentáře
  • eBook PODNIKEJ ONLINE A BEZ POKUT

    Zjistěte, na co vše si dát pozor, abyste se vyhli zbytečným pokutám ze strany finančního úřadu při online podnikání.
    Musíte vůbec mít živnostenský list? A jak je to s DPH nebo EET?
    Zjistíte v eBooku Podnikej online a bez pokut.

  • Nejnovější příspěvky